By uzyskać jak najbardziej miarodajny wynik, porównaliśmy liczbę odsłon na poszczególnych kategoriach serwisu domiporta.pl w czerwcu br. oraz w analogicznym okresie rok temu. Tak przygotowane dane przedstawiają ciekawe wnioski.
Jak wynika z danych serwisu domiporta.pl, liczba odsłon na kategorii "mieszkanie" spadła w czerwcu o prawie 20 procent, licząc rok do roku. Na brak zainteresowania zakupem mieszkania wpływa wiele czynników. Począwszy od trudności z uzyskaniem kredytu, poprzez niepewność na rynku pracy, na braku wkładu własnego skończywszy.
Ale pozostałe najpopularniejsze kategorie, ogłoszenia o sprzedaży domów czy działek, zyskują na popularności. Szczególnym zainteresowaniem - jak widać powyżej - cieszy się zwłaszcza kategoria "działki".
Znalazłem mieszkanie, znalazłem dom. Znalazłem serwis, na którym są.
Bardzo ciekawie wygląda również zestawienie wyników dla poszczególnych kategorii z zakresu działek. Po rozbiciu na typy działek widać wyraźnie, że rośnie zwłaszcza zainteresowanie działkami rolnymi i leśnymi. Spada zainteresowanie działkami rekreacyjnymi.
Z czego mogą wynikać powyższe wyniki? Trudno ostatecznie wyrokować, ale być może działki rekreacyjne odstraszyły potencjalnych kupców szybko rosnącymi cenami oraz ograniczeniami. Działka rekreacyjna najczęściej nie jest duża i często jest ujęta w planach zagospodarowania przestrzennego, co utrudnia jej przekształcenie w działkę budowlaną.
Ten problem natomiast nie dotyczy działek rolnych i leśnych, które bywają nie tylko dużo tańsze niż budowlane i rekreacyjne, ale i proces przekształcenia ich jest łatwiejszy niż w przypadku tych drugich.
Czy to jest stała tendencja, trudno przewidzieć. Nie od dziś wiadomo, że Polacy cenią sobie niezależność i większość z nas mieszka w nieruchomościach własnościowych. Jeżeli obecna sytuacja będzie się utrzymywać dłużej, przybędzie w Polsce domów jednorodzinnych w kolejnych latach.