Ceny na rynku wtórnym rosną nieprzerwanie od co najmniej 2015 roku. W drugim kwartale 2019 roku, cena transakcyjna m2 mieszkania z rynku wtórnego urosła o 3% w Warszawie, do nawet 18% w Gdańsku licząc rok do roku.
Wydawać by się mogło, że to idealne warunki do sprzedaży lokalu, ale cześć oferowanych nieruchomości mimo to, nie może znaleźć nabywcy. W czym tkwi problem? Czy można temu jakoś zaradzić bez obniżania zakładanej na wstępie ceny?
Mimo sprzyjających warunków gospodarczych, nie każda oferta sprzedaży mieszkania znajduje szybko zainteresowanego. Zdecydowanie najczęstszym powodem jest “przeszacowanie” ceny ofertowej. Sytuacja dotyczy głównie rynku wtórnego, na którym wielu sprzedawcom indywidualnym po prostu brakuje doświadczenia. Dotychczasowy właściciel często nie potrafi właściwie określić “skutecznej” ceny mieszkania, ponieważ sprzedający dodaje również sentyment do lokalu bądź subiektywne poczucie estetyki i piękna - zupełnie nie licząc się z faktem, że przyszły nabywca nie będzie tego brał pod uwagę kierując się głównie ekonomią i funkcjonalnością.
Drugim elementem decydującym o tym, że oferta sprzedaży nie może znaleźć nabywcy, może być niedopracowanie ogłoszenia. Taka sytuacja dotyczy przeważnie ofert przygotowanych przez osoby prywatne, ale również przez niedoświadczonych pośredników. Podstawowymi błędami są między innymi: zdjęcia słabej jakości, niepełny bądź brak opisu, niewypełnione wszystkie miejsca w kwestionariuszach panelu dodawania oferty na serwisach nieruchomościowych. Niechlujne ogłoszenie - przygotowane bez pomysłu i wyczucia estetyki sprawia, że nabywcy, którzy byliby skłonni zainteresować się ofertą - nie przechodzą dalej i nie korzystają z formy kontaktu.
Wśród najczęściej wymienianych przez czytelników serwisu Domiporta.pl przewin ogłoszeniodawców jest również brak kontaktu bądź nieodpowiadanie na wiadomości. Osoba myśląca nad kupnem nieruchomości szybko traci zainteresowanie nie mogąc się dodzwonić do ogłoszeniodawcy.
Najprostszym sposobem sprzedaży nieruchomości to skorzystanie z usług doświadczonego pośrednika. Warto poświęcić czas na wybór tej właściwej agencji, która działa na lokalnym rynku, zna jego specyfikę i może się pochwalić wynikami swojej pracy.
Doświadczony pośrednik przeprowadzi właściciela nieruchomości przez wszystkie etapy sprzedaży - począwszy od przygotowania oferty, poprzez negocjacje ostatecznej ceny, na dopięciu formalności skończywszy.
Jak przygotować się do rozmowy z pośrednikiem ws. sprzedaży nieruchomości? Przede wszystkim należy przygotować wszystkie posiadane dokumenty dotyczące nieruchomości. Wypis z Księgi Wieczystej, akt własności bądź poświadczenie dziedziczenia. Ułatwi i przyśpieszy to tok prac. Nie ma również sensu zatajać przed pośrednikiem żadnych współwłaścicieli bądź hipotek, one i tak zostałyby odkryte w czasie prac nad przygotowaniem ogłoszenia. Doświadczony pośrednik może w takich sprawach być nieocenioną skarbnicą wiedzy.
Potęga internetu sprawia, że obecnie możemy samodzielnie przygotować ofertę sprzedaży i nie licząc wynagrodzenia notariusza sprzedać nieruchomość bezkosztowo. Warto jednak zainwestować w odpowiednią promocję i przygotowanie oferty – transakcja odbędzie się wtedy szybciej, a negocjacje rozpoczną się od wyższej kwoty.
Wystawienie pojedynczej oferty na jednym z popularnych serwisów nieruchomościowym to koszt ok. 50 PLN za 30 dni wyświetlania ogłoszenia. Czas wyświetlania pojedynczego ogłoszenia waha się od 2 do 4 miesięcy – można przyjąć, że tyle czasu orientacyjnie potrzeba na znalezienie nabywcy. Oznacza to, że łączny koszt usługi może wynieść od 70 złotych (przy skorzystaniu ze zniżek udzielanych za wykupienie 2 miesięcy wyświetlania od razu) do 100 złotych (bez korzystania ze zniżek).
Korzystanie z serwisów nieruchomościowych najlepiej przeprowadzać z głową. Dobrą praktyką jest wybór 3-4 najpopularniejszych platform w danym regionie bądź pod kątem oferowanych ogłoszeń i zamieszczenia na nich swojej oferty. Po mniej więcej miesiącu trzeba sprawdzić, które z nich były najbardziej miarodajne (z których serwisów kontaktowało się najwięcej osób zainteresowanych kupnem). Po wyborze dwóch najlepszych źródeł warto skorzystać z opcji wyróżnienia swojej oferty.
Nieocenioną siłę w aspekcie promocji ogłoszenia mogą mieć również media społecznościowe, w których można reklamować swoją ofertę. Udostępnianie swojego ogłoszenia i proszenie znajomych o udostępnienie to nic złego. Dobrym pomysłem jest ponadto dołączenie do specjalnych grup lokalnych, na których można wymieniać się ogłoszeniami.