Zwolnienia z podatku od nieruchomości kolejowych. Kluczowa opinia Rzecznik TSUE

Rzecznik Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej Juliane Kokott wydała istotną opinię dotyczącą zwolnień podatkowych dla infrastruktury kolejowej w Polsce. Opinia ta może mieć znaczący wpływ na finanse samorządów i przedsiębiorców kolejowych.

Specyfika protestu w Barcelonie

Według Rzecznik Generalnej, zwolnienie z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej nie stanowi nielegalnej pomocy państwa. Kokott argumentuje, że zwolnienie to jest uzasadnioną zachętą dla właścicieli do tworzenia i utrzymywania infrastruktury kolejowej, częściowo rekompensującą ponoszone przez nich znaczące koszty.

 

Sprawa dotyczy zmian wprowadzonych w Polsce od 1 stycznia 2017 roku, rozszerzających zakres zwolnienia podatkowego na infrastrukturę kolejową zarówno publiczną, jak i prywatną. Kwestia sporna pojawiła się, gdy prezydent Mielca odmówił podatnikowi zastosowania zwolnienia, argumentując, że nie zostało ono wcześniej zgłoszone Komisji Europejskiej.

Argumentacja prawna

Rzecznik Generalna podkreśliła, że zwolnienie podatkowe:

  • Jest logicznym elementem polskiego systemu podatku od nieruchomości
  • Nie dyskryminuje podatników znajdujących się w podobnej sytuacji
  • Ma uzasadnienie w kosztach ponoszonych przez właścicieli infrastruktury

 

Stanowisko to ma istotne implikacje dla finansów samorządowych:

  • Może wpłynąć na możliwość dochodzenia zaległego podatku wraz z odsetkami
  • Określi legalność stosowania zwolnień przez przedsiębiorców
  • Będzie miało wpływ na przyszłe dochody podatkowe gmin
Perspektywy prawnego rozstrzygnięcia

Eksperci prawni, w tym adwokat Justyna Jabłonka, wskazują, że opinia Rzecznik Generalnej sugeruje, iż przedsiębiorcy spełniający ustawowe warunki byli uprawnieni do korzystania ze zwolnienia, a działania samorządów zmierzające do odzyskania podatku mogą okazać się bezpodstawne.