Według Rzecznik Generalnej, zwolnienie z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej nie stanowi nielegalnej pomocy państwa. Kokott argumentuje, że zwolnienie to jest uzasadnioną zachętą dla właścicieli do tworzenia i utrzymywania infrastruktury kolejowej, częściowo rekompensującą ponoszone przez nich znaczące koszty.
Sprawa dotyczy zmian wprowadzonych w Polsce od 1 stycznia 2017 roku, rozszerzających zakres zwolnienia podatkowego na infrastrukturę kolejową zarówno publiczną, jak i prywatną. Kwestia sporna pojawiła się, gdy prezydent Mielca odmówił podatnikowi zastosowania zwolnienia, argumentując, że nie zostało ono wcześniej zgłoszone Komisji Europejskiej.
Rzecznik Generalna podkreśliła, że zwolnienie podatkowe:
- Jest logicznym elementem polskiego systemu podatku od nieruchomości
- Nie dyskryminuje podatników znajdujących się w podobnej sytuacji
- Ma uzasadnienie w kosztach ponoszonych przez właścicieli infrastruktury
Stanowisko to ma istotne implikacje dla finansów samorządowych:
- Może wpłynąć na możliwość dochodzenia zaległego podatku wraz z odsetkami
- Określi legalność stosowania zwolnień przez przedsiębiorców
- Będzie miało wpływ na przyszłe dochody podatkowe gmin
Eksperci prawni, w tym adwokat Justyna Jabłonka, wskazują, że opinia Rzecznik Generalnej sugeruje, iż przedsiębiorcy spełniający ustawowe warunki byli uprawnieni do korzystania ze zwolnienia, a działania samorządów zmierzające do odzyskania podatku mogą okazać się bezpodstawne.