W panice składają ten formularz. Ministerstwo wyjaśnia

Właściciele garaży i miejsc postojowych w budynkach mieszkalnych od stycznia 2025 roku płacą niższy podatek od nieruchomości. Wielu podatników sądzi, że konieczne jest do tego złożenie odpowiedniego formularza. Resort finansów wyjaśnia, jak jest w rzeczywistości.

Władze nałożyły na właścicieli grzywnę w wysokości ponad 200 tysięcy złotych.

Od pierwszego stycznia 2025 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku rolnym oraz o podatkach i opłatach lokalnych, wprowadzająca istotne zmiany w opodatkowaniu garaży. Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele miejsc postojowych i garaży w budynkach mieszkalnych będą płacić podatek według stawki dla budynków mieszkalnych, która wynosi 1,19 złotych za metr kwadratowy powierzchni użytkowej.

 

Jak pisze Business Insider, jest to znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią stawką, która była dziesięciokrotnie wyższa i wynosiła 11,48 złotych za metr kwadratowy. Nowe przepisy dotyczą wyłącznie garaży znajdujących się w bryle budynku mieszkalnego.

Procedury i formalności

Wbrew pojawiającym się w mediach informacjom, właściciele garaży nie muszą składać nowych informacji podatkowych na druku IN-1. Ministerstwo Finansów potwierdziło, że zmiana stawki nastąpi automatycznie. Urzędy gmin i miast samodzielnie dokonają niezbędnych modyfikacji na podstawie posiadanych danych.

 

Nowe przepisy nie obejmują wszystkich rodzajów garaży. Garaże wolnostojące, znajdujące się poza bryłą budynku mieszkalnego, nadal będą opodatkowane wyższą stawką właściwą dla budynków pozostałych. Również garaże wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej podlegają najwyższej stawce podatkowej, która w 2025 roku wynosi 34 złote za metr kwadratowy powierzchni użytkowej.

Dla kogo przeznaczony jest formularz

Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, formularz IN-1 jest przeznaczony dla osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, posiadaczami samoistnymi nieruchomości, użytkownikami wieczystymi gruntów oraz posiadaczami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

 

Dokument nie jest natomiast przeznaczony dla osób fizycznych będących współwłaścicielami nieruchomości z osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej (z wyjątkiem wspólnot mieszkaniowych).

 

Jak prawidłowo wypełnić formularz

 

W formularzu należy podać numer PESEL (w przypadku osób nieprowadzących działalności gospodarczej) lub NIP (dla pozostałych podatników). Ministerstwo szczegółowo wyjaśnia sposób wypełniania poszczególnych części dokumentu:

 

- Część A dotyczy miejsca i celu składania informacji
- Część B określa podmiot zobowiązany do złożenia formularza  
- Część C zawiera dane identyfikacyjne podatnika
- Część D służy do wykazania przedmiotów opodatkowania

 

Zasady obliczania powierzchni

 

Ministerstwo Finansów precyzyjnie określa zasady obliczania powierzchni użytkowej budynków. Jak pisze Obserwator Gospodarczy, do powierzchni użytkowej wlicza się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, w tym garaże podziemne, piwnice i poddasza użytkowe.

 

Nie wlicza się natomiast powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych. Pomieszczenia o wysokości 1,40-2,20 m zalicza się w 50 proc., a poniżej 1,40 m pomija się w obliczeniach.

 

Załączniki do formularza

 

Do formularza IN-1 należy dołączyć odpowiednie załączniki:

 

- ZIN-1 służy do wykazania danych o przedmiotach opodatkowania
- ZIN-2 zawiera dane o przedmiotach zwolnionych z opodatkowania  
- ZIN-3 jest przeznaczony do wykazania danych pozostałych podatników

 

Ministerstwo podkreśla, że jeden formularz IN-1 może być złożony maksymalnie przez trzech współwłaścicieli. W przypadku większej liczby współwłaścicieli konieczne jest złożenie dodatkowych formularzy.

 

Fot. Elina Volkova