Sprzedający mimo początkowego zapału często tracą nadzieję na szybki sprzedaż nieruchomości w momencie gdy zauważają, jak dużo czasu trzeba poświęcić na kontakt z potencjalnymi kupującymi oraz ewentualne negocjacje z nimi. Czasem odzew zaraz po publikacji oferty jest bardzo duży, a potem maleje przez zbyt dużą konkurencję. Biura nieruchomości z kolei mają bazę swoich klientów i mogą o wiele lepiej dopasować naszą ofertę do oczekiwań konkretnych kupujących.
Zanim do tego dojdzie pośrednicy muszą wykonać szereg działań, aby doprowadzić do finalizacji transakcji. Pierwszą z nich jest promocja oferty w różnych mediach: stronach z ogłoszeniami czy portalach branżowych. Pośrednicy mają też dużą bazę kontaktów wśród dotychczasowych klientów, a znając ich podstawowe wymagania, mogą trafić z naszą ofertą w konkretne gusta nabywcy. Dodatkowo biura często współpracują ze sobą, co dodatkowo poszerza bazę klientów i liczbę osób, które będą chciały kupić naszą nieruchomość.
Pośrednik zajmie się także kontaktem z klientami. Będzie odbierał telefony i odpowiadał na e-maile od zainteresowanych osób, umawiał się z nimi na oprowadzanie i czekał na ewentualne oferty. Dodatkowo pośrednik może otrzymać od sprzedającego pełnomocnictwa na załatwienie części niezbędnych formalności. W przypadku sprzedaży biuro nieruchomości może pomóc w uzyskaniu dokumentów urzędowych, sądowych, odpisów z księgi wieczystej czy formalności związanych z przepisaniem mediów na nowego właściciela. Dzięki temu właściciel oszczędza kilka dni na załatwianie spraw w różnych instytucjach. Takie pełnomocnictwo musi być jednak wskazane już podczas podpisania umowy z danym biurem nieruchomości.
Jakie są inne zalety skorzystania z pomocy pośrednika? Jednym z nich jest bezpieczeństwo transakcji - biura podejmują się sprzedaży tylko sprawdzonych i pewnych nieruchomości, co jest dobrym sygnałem także dla kupujących. Biuro sprawdza stan prawny nieruchomości oraz dane stron, co sprzyja bezpieczeństwu transakcji. Kolejną zaletą jest znajomość rynku. Pośrednik może doradzić sprzedającemu jak zwiększyć wartość swojej nieruchomości ponieważ wie, jak prezentują się konkurencyjne lokale. Na podstawie tego może również pomóc wskazać realną cenę nieruchomości oraz przygotować ofertę tak, by zachęcić jak największą liczbę potencjalnych nabywców. Dodatkowo pośrednik może być pomocny przy negocjacjach, kiedy oczekiwania finansowe sprzedającego i kupującego będą się znacznie różnić. Agenci znając dany rynek mieszkań będą potrafiły wskazać jak bardzo można manewrować ceną, by było to opłacalne dla obydwu stron.
Biura nieruchomości zazwyczaj proponują umowę z klauzulą wyłączności, chociaż możliwe jest także podpisanie umowy zwykłej (otwartej). Druga z nich to typ umowy z podstawowym zakresem usług. Klient biura może w tej sytuacji podjąć współpracę także z innymi firmami. Właściciel nieruchomości zapłaci prowizję dopiero wtedy, gdy nieruchomość zostanie sprzedana przez agencję. Zazwyczaj jednak umowy otwarte nie zachęcają pośredników do zbytniego zaangażowania w promocję oferty, ponieważ nie mają oni zagwarantowanego zysku. Inaczej jest z umową na wyłączność, która jest terminowa. Klient powierza sprzedaż mieszkania tylko jednej agencji. W związku z tym otrzymuje znacznie większy pakiet usług. W przypadku podpisania tej umowy klient będzie musiał zapłacić prowizję agencji nawet wtedy, gdy sam znajdzie nabywcę - wtedy takie wynagrodzenie wynosi maksymalnie 50 procent prowizji określonej w umowie.
Prowizja określana jest procentowo od wartości transakcyjnej sprzedawanej nieruchomości. Zazwyczaj biura pobierają od dwóch do czterech procent wynagrodzenia za sprzedaż danego mieszkania, domu czy działki. Warto w umowie doprecyzować, czy w tej kwocie zawarty jest podatek VAT, który wynosi 23 procent. Jeśli prowizja pośrednika wyniesie pięć tysięcy złotych, to doliczając do tego VAT ostatecznie kupujący będzie musiał zapłacić 6150 złotych. Trzeba też określić w umowie z pośrednikiem, kiedy powinniśmy wypłacić mu prowizję. Zazwyczaj 50 procent prowizji wypłacana jest przy podpisaniu umowy przedwstępnej - jeśli jednak z jakiegoś powodu nie dojdzie do transakcji, np. kupujący nie otrzyma kredytu z banku, to połowa prowizji za sprzedaż nie wraca do sprzedającego.
Osoby pracujące jako pośrednicy w sprzedaży nieruchomości muszą być wpisane do Centralnego Rejestru Pośredników w Obrocie Nieruchomościami, posiadać pełną zdolność do czynności prawnych, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej oraz być niekarane. Warto też sprawdzić czy biuro posiada ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej oraz czy podpisało Kartę Praw Klienta.
Zdjęcie główne: fot. zdjęcie ilustracyjne/unsplash.com