Jak zauważa Anna Kicińska, partnerka EY i liderka Grupy Rynku Nieruchomości, inwestorzy w ubiegłym roku wstrzymywali decyzje inwestycyjne głównie ze względu na wysokie koszty finansowania oraz niestabilną sytuację geopolityczną. "Wojna w Ukrainie, wyzwania geopolityczne w innych regionach świata, nie zachęcały do inwestowania oraz do finalizowania transakcji" - podkreśla ekspertka. Dodaje, że często oczekiwania cenowe sprzedających nie pokrywały się z proponowanymi przez kupujących warunkami transakcji.
Kicińska, cytowana przez agencję ISB News, wskazuje jednak, że w 2024 roku można spodziewać się odbicia, tym bardziej że planowany jest spadek stóp procentowych w USA i Europie Zachodniej, co przyniesie poprawę warunków finansowania nowych inwestycji. Szef FED wskazał, że obniżka może nastąpić już latem, szefowa EBC jest mniej stanowcza w swoich sugestiach, jednak cięcie stóp jest niemal przesądzone.
W raporcie EY pojawia się jeszcze jedna istotna przesłanka. Choć ubiegły rok okazał się na rynku nieruchomości dużo słabszy od poprzednich, Polska nadal znajduje się na radarze inwestorów.
Co tak napędza wzrost? W 2023 roku sektor nieruchomości magazynowych po roku przerwy powrócił na pozycję lidera jako obszar z największą liczbą inwestycji na polskim rynku. Odpowiadał za 46 proc. transakcji, co oznacza wzrost o 12 punktów procentowych w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Jak czytamy w raporcie EY, zwiększyła się również dostępność nowoczesnej powierzchni magazynowej - z 28,8 do 31,5 mln m2, co oznacza, że za popytem idzie też podaż.
Z kolei lider z 2022 roku - sektor biurowy - odnotował spadek o 17 punktów procentowych, plasując się na trzecim miejscu z wynikiem 20 proc. w ogólnej liczbie inwestycji. Jedną z przyczyn może być brak nowych i atrakcyjnych inwestycji. Na koniec 2022 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Warszawie i miastach regionalnych wyniosły 12,7 mln m2, by rok później zwiększyć się o zaledwie 0,2 mln m2. Prym nieustannie wiedzie stolica, w której na firmy czeka 48 proc. biur z ogólnopolskiej puli. Najwięcej nowych inwestycji biurowych oddano w Krakowie (97 tys. m2) i Wrocławiu (76 tys. m2) - wylczają analitcy EY cytowani przez agencję.
Bardzo stabilnie prezentuje się obszar handlowy, którego wynik był w 2023 roku tylko o 4 punkty procentowe niższy niż rok wcześniej i sięgnął 21 proc. W ubiegłym roku na polski rynek weszły nowe marki, takie jak Lush, Candy Pop, Woolworth czy Zwieger. Pod względem zagęszczenia punktów handlowych dominuje Poznań z 725 m2 na 1000 mieszkańców, a następnie Wrocław, który posiada ich o 100 mniej. W Warszawie ich liczba jest zdecydowanie mniejsza i wynosi 504 m2.
Nieruchomości komercyjne mają spory potencjał wzrostowy. To obiekty przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej, generujące przychody z najmu lub sprzedaży. Do tej kategorii zaliczają się m.in. biurowce, centra handlowe, magazyny, hotele, a także nieruchomości tzw. mixed-use, tj. łączące różne funkcje. Inwestycje w tego typu obiekty mogą przynosić regularny dochód z wynajmu powierzchni oraz zyski ze wzrostu wartości nieruchomości w czasie.
Fot. barnimages.com