Rynek nieruchomości handlowych rośnie

W drugim kwartale bieżącego roku polski rynek nieruchomości handlowych odnotował znaczący przyrost powierzchni. Według danych agencji Cushman & Wakefield, deweloperzy oddali do użytku 124 tysiące metrów kwadratowych nowej przestrzeni komercyjnej. Ta ekspansja objęła osiem nowych inwestycji, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz dwie przebudowy. Jednocześnie, w fazie realizacji znajduje się około 400 tysięcy metrów kwadratowych dodatkowej powierzchni handlowej.

Ewelina Staruch, senior analityk w Cushman & Wakefield, cytowana na łamach ISBNewsp.pl, podkreśla, że drugi kwartał był wyjątkowo intensywnym okresem dla sektora nieruchomości handlowych w Polsce. W tym czasie otwarto nowe parki handlowe w kilku miastach, w tym w Jastrzębiu-Zdrowiu, Olsztynie, Świebodzinie, Tychach, Zawierciu i Zgorzelcu. Ponadto, uruchomiono Galerię Starówka w Lesznie oraz sklep Castorama w Białej Podlaskiej. Zakończono także rozbudowę centrum Dekada w Grójcu i parku Nowa Górna w Łodzi. W Poznaniu dokonano przebudowy trzech byłych sklepów Tesco, przekształcając je w dwa parki handlowe i sklep Leroy Merlin.

Wielka zmiana

Zgodnie z danymi Cushman & Wakefield, na koniec czerwca w trakcie budowy znajdowało się około 400 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni handlowej, której oddanie do użytku planowane jest na lata 2024-2026. Z tej liczby, 300 tysięcy metrów kwadratowych będzie stanowić 29 nowych obiektów, a pozostałe 100 tysięcy to rozbudowy i przebudowy istniejących budynków. Obecnie trwają prace nad rozbudową dziewięciu obiektów handlowych, w tym Designer Outlet Kraków, parku Brama Pomorza w Chojnicach oraz Galerii Hosso w Policach.

 

Wśród największych projektów będących obecnie w fazie realizacji wyróżnia się Nowa Sukcesja w Łodzi, która ma dostarczyć 35 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni najmu. Kolejne znaczące inwestycje to park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 tysięcy m2) oraz BIG Ostróda (25 tysięcy m2). Te projekty przyczyniają się do ciągłego rozwoju i modernizacji polskiego rynku nieruchomości handlowych.

Czynsze w górę

Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services w Cushman & Wakefield, zwraca uwagę na trend wzrostowy w stawkach czynszów w najlepszych obiektach, określanych jako "prime". Wzrost ten jest spowodowany indeksacją o wskaźnik inflacji na początku roku oraz nieustającym zainteresowaniem najemców prestiżowymi lokalami.

 

W drugim kwartale średnie czynsze w centrach i parkach handlowych, a także przy ulicach handlowych, wzrosły o około 15% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku.