Każdy zdecydowany właściciel mieszkania, który chce je sprzedać powinien wystrzegać się najbardziej popularnych błędów popełnianych przez sprzedających nieruchomości.
Pierwszym błędem jest niewłaściwa wycena nieruchomości. Wartość mieszkania trzeba dostosować nie tylko do naszych oczekiwań. Określając cenę, trzeba wziąć pod uwagę cztery czynniki: sytuację na rynku, lokalizację, stan techniczny lokalu oraz popyt. Za wysoka cena odstraszy od nas potencjalnych nabywców oraz zwiększy atrakcyjność konkurencyjnych ofert. Do określenia faktycznej wartości lokalu potrzebny jest profesjonalny rzeczoznawca, który jako jedyny może przygotować urzędowe potwierdzenie ceny rynkowej mieszkania. Jeśli mamy problem z oszacowaniem ceny naszej nieruchomości, to możemy zwrócić się o pomoc do takiego pośrednika lub poświęcić czas na przeglądanie ofert i porównywanie ich względem własnej nieruchomości.
Kolejnym błędem popełnianym przez sprzedających jest nawiązywanie współpracy z kilkoma pośrednikami. Wydawać się może, że im więcej biur nieruchomości zostanie zaangażowanych w sprzedaż, tym szybciej uda nam się znaleźć zdecydowanego nabywcę. Każde z biur wystawia tę samą ofertę sprzedaży naszego mieszkania i ma prawo wpisać inną cenę ofertową (która obejmuje różne wynagrodzenie pośredników). Kupujący, którzy przeglądają różne strony z ogłoszeniami, mogą uznać naszą ofertę za niewiarygodną, skoro to samo mieszkanie sprzedawane jest w różnych cenach na różnych stronach. Ci bardziej podejrzliwi mogą też uznać, że z mieszkaniem "jest coś nie tak", skoro potrzebuje takiego zaangażowania wielu różnych biur. Zdecydowanie lepiej będzie zaangażować jedno biuro nieruchomości, które należy sprawdzić pod kątem wysokości prowizji, doświadczenia czy sukcesów w sprzedaży podobnych lokali.
Korzystając z pomocy biura nieruchomości, nie musimy się martwić strategią sprzedaży, która konieczna jest w momencie, kiedy chcemy samodzielnie sprzedać nasz lokal. Zaczyna się ona w momencie przygotowania oferty sprzedaży, która poza wszystkimi niezbędnymi informacjami musi zachęcać do bezpośredniego kontaktu. Poza dobrym opisem konieczne jest także zamieszczenie zdjęć czy planu nieruchomości. To pomoże zwiększyć zainteresowanie naszą ofertą. Jeśli jednak nie jesteśmy zadowoleni z efektów, to konieczne jest zwiększenie promocji naszego ogłoszenia tak, by trafiło do większej liczby potencjalnych zainteresowanych. W tym celu możemy umieszczać nasze ogłoszenia na różnych portalach społecznościowych lub stronach z ofertami.
Gdy już ustalimy cenę, przygotujemy ogłoszenie i znajdziemy chętnych do oglądania mieszkania, dużym błędem jest nieprzygotowanie nieruchomości do sprzedaży. Nabywcy podczas oglądania lokalu zwrócą uwagę na wszystko, ponieważ jest to kosztowny i długotrwały wydatek. Brudne okna, zaplamione ściany, zagracone pokoje, czy przedmioty osobiste właścicieli nie sprawią, że kupujący będą przychylnie patrzyli na taki lokal. Przeprowadzenie drobnych korekt, wyrzucenie przestarzałych mebli i zastąpienie ich nowymi może bardzo poprawić standard naszego mieszkania, a to przełoży się także na jego finalną cenę.
Ostatnim błędem, który może zniechęcić nawet zdecydowanego nabywcę to brak elastyczności i otwartości na negocjacje cen. Przed sprzedażą właściciel musi poświęcić swój czas na oprowadzanie potencjalnych zainteresowanych, co wymaga od niego zaangażowania i dostosowania się do nabywców. Często kupujący starają się wynegocjować cenę sprzedaży i nie warto bardzo negatywie odnosić się do takich prób. Skoro nam zależy na jak najlepszej dla nas cenie, to nic dziwnego, że to samo chcą osiągnąć kupujący. Czasem wystarczy opuścić nieznaczenie cenę, by przekonać nabywcę. Jeśli jednak nie chcemy zmieniać ceny, to powinniśmy to jak najlepiej wyjaśnić, zwracając uwagę na świetny stan techniczny, metraż czy dobrą lokalizację, które będą uzasadnieniem ustalonej przez nas ceny.