Ministerstwo Rozwoju i Technologii informuje o Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków

Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska wyjaśniają, że nowo wprowadzona Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) nie nakłada dodatkowych obowiązków na jednostki samorządu terytorialnego, a stanowi narzędzie wspierające lokalne polityki środowiskowe. Na co powinni zwrócić uwagę właściciele nieruchomości? 

W odpowiedzi na wprowadzenie Ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska udzieliły wyjaśnień dotyczących jej wpływu na jednostki samorządu terytorialnego. Ustawa ta nie wprowadza dodatkowych obciążeń dla gmin, w szczególności nie wymaga przeprowadzenia nowych inwentaryzacji źródeł emisji z ogrzewania gospodarstw domowych.

 

Zamiast tego, CEEB ma być użytecznym narzędziem dla samorządów w zbieraniu informacji, niezbędnych do planowania i realizacji lokalnych programów ochrony powietrza, zgodnie z obowiązującymi już ustawami.

Nadchodzą nowe rozwiązania

System CEEB został stworzony, by umożliwić samorządom lokalnym efektywne zbieranie i porównywanie danych dotyczących ogrzewania budynków i źródeł spalania paliw. Brak takiego jednolitego narzędzia do tej pory prowadził do trudności w porównywaniu informacji na poziomie regionalnym i krajowym, co utrudniało opracowywanie skutecznych polityk niskoemisyjnych. Dzięki CEEB, gminy będą mogły lepiej planować i wdrażać lokalne uchwały antysmogowe, które są niezbędne do poprawy jakości powietrza.

 

Wdrożenie systemu CEEB ma również przynieść korzyści finansowe dla gmin, ponieważ zmniejszy koszty związane z inwentaryzacją źródeł ogrzewania, zarówno te ponoszone na zlecenia firm zewnętrznych, jak i koszty pracy pracowników gminnych. Ponadto system zapewni obywatelom łatwiejszy dostęp do informacji na temat efektywności energetycznej ich budynków. Możliwość przeprowadzenia uproszczonej analizy stanu energetycznego budynku pomoże właścicielom w planowaniu działań termomodernizacyjnych, co przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej i zarządzania kosztami ogrzewania - zapewnia resort w swoim komunikacie. 

Celem poprawa jakości powietrza. I nie tylko

System CEEB nie wymusza na samorządach przeprowadzania analiz efektywności energetycznej budynków ani nie uzasadnia tworzenia nowych etatów czy narzędzi wsparcia finansowego. Obecnie trwają prace nad rozwojem tego systemu, w tym nad wprowadzeniem funkcjonalności umożliwiającej właścicielom samodzielne przeprowadzenie inwentaryzacji stanu ich budynków, co ma wesprzeć pracę gmin.

 

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków powstała w wyniku przyjęcia przez Sejm RP dnia 28 października 2020 r. zmiany ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, co stanowi kluczowy element w dążeniu do poprawy jakości powietrza i efektywności energetycznej w Polsce.