Na zapisach ustawy o drogach publicznych ucierpi głównie rolnik. To na niego nakładany jest obowiązek konserwacji zjazdów z pola. Do tych czynności niezbędna jest fachowa wiedza, sprzęt i... nakłady finansowe. Dlatego KRIR jeszcze przed świętami zwróciła się do Ministra InfrastrukturyAndrzeja Adamczyka o zmianę tych przepisów. W przepisach ustawy można znaleźć takie postanowienia:
-
Art. 30. Obowiązek utrzymywania zjazdów
Utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi. -
Art. 29. Budowa i przebudowa zjazdu
Budowa lub przebudowa zjazdu należy do właściciela, lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu, w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu.
>> Eleganckie i ciekawe kolekcje mebli znajdziesz na Abra Meble
W praktyce oznacza to tyle, że wszelkie czynności takie jak np. czyszczenie lub wymiana rur przepustu w celu zapewnienia drożności należy do właściciela posesji. Dodatkowo wszelkie prace, minimalne wymiary rur czy okręgów betonowych pod zjazdem muszą być konsultowane z zarządcą drogi publicznej.
W Art. 39. znajdziemy dodatkowo kilkanaście punktów, jakich czynności nie można wykonywać, m.in. zabrania się odprowadzania wody i ścieków z urządzeń melioracyjnych, gospodarskich lub zakładowych do rowów przydrożnych, lub na jezdnię drogi lub umieszczania reklam.
Ile wynosi kara za nieprzestrzeganie przepisów? Według ustawy o drogach publicznych art. 29a. Kara pieniężna za naruszenia prawa przy budowie lub przebudowie zjazdu: zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji
administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej zgodnie z art. 40 zezwolenie na zajęcie pasa drogowego ust. 4.
W ustawie znalazł się również zapis o tym, w jaki sposób obliczyć wysokość należnej kary. Opłatę ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 midx2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień. (art. 40. ust. 4).
Okazuję się, że znajomość prawa, dobrych chęci i wysokich umiejętności budowanych nie wystarczy, aby mieć spokojną głowę. Bo jeżeli zjazdy, które są w pasie drogowym, oraz znajdującymi się pod nimi przepustami, nie będą utrzymane w należytym stanie przez właścicieli lub użytkowników działek, zostanie nałożona na nich kara lub zostaną one rozebrane.
Dla rolników utrzymanie zjazdów w zadowalającym stopniu jest wręcz niewykonalne. Nie mają oni odpowiednich pozwoleń, znaków i urządzeń. Oglądając większość przepustów pod zjazdami, można zauważyć, że są one zamulone, nieoczyszczone i zarośnięte wysoką trawą. Być może wniosek, który złożyła Krajowa Rada Izb Rolniczych o zmianę przepisów tak, aby to w zakresie zarządcy dróg było utrzymanie drożności przepustów drogowych pod zjazdami, rozwiąże sprawę.