Jedno auto na drugim i parking tańszy o 20 tysięcy

Średnio 20 tys. PLN może zaoszczędzić rodzina, która zamiast dwóch miejsc garażowych, kupi dwa miejsca na jeżdżącej jak winda platformie - wynika z analizy domiporta.pl. Platformy parkingowe są coraz częściej wykorzystywane przez deweloperów, ale korzystanie z nich to spore utrudnienie.

Platforma parkingowa to system, który umożliwia umieszczanie dwóch stanowisk postojowych, a tym samym zaparkowanie dwóch pojazdów na jednej powierzchni. Dzięki platformie można umieścić jedno auto nad drugim, zwiększając w ten sposób liczbę miejsc parkingowych.

Jeden czeka, aż drugi wyjedzie

Platformy dzielą się na zależne i niezależne. W pierwszym przypadku wyjazd jednego samochodu uwarunkowany jest odblokowaniem trasy przejazdu przez drugie auto. Z takiego rozwiązania może więc korzystać tylko jedna rodzina. W przypadku platformy niezależnej, zaparkowanie jednego pojazdu nie wymaga wyjechania drugim. Żeby jednak auto mogło opuścić parking, trzeba sprowadzić platformę na odpowiedni poziom, co przypomina trochę jazdę windą towarową. Miejsca na platformie niezależnej mogą być jednak sprzedawane właścicielom dwóch różnych mieszkań.

Ograniczenie dla dużych aut

Korzystanie z platform zawsze jest więc bardziej uciążliwe od tradycyjnych miejsc postojowych w garażu. Bardzo często pojawiają się też ograniczenia dotyczące wielkości pojazdów. Dotyczy to w szczególności platform zależnych, na których nie da się zaparkować samochodu klasy SUV i z dużym prawdopodobieństwem również crossover. A tego typu, podwyższane modele, cieszą się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem wśród nabywców samochodów, ze względu na komfort jazdy i wysiadania, lepszą widoczność i poczucie bezpieczeństwa. Według danych serwisu carsmile.pl, crossovery są obecnie najchętniej oglądaną grupą samochodów, a SUV-y znajdują się na trzecim miejscu.

Deweloperzy przekonują tymczasem, że platformy to w wielu inwestycjach konieczność ze względu na rosnącą liczbę samochodów w Polsce oraz uwarunkowania geodezyjne na budowach. Aby sprawdzić, czy zakup miejsc współdzielonych jest opłacalny, analitycy serwisu domiporta.pl porównali ich z cenami miejsc tradycyjnych, posługując się ofertami z wybranych inwestycji deweloperskich.

 

Sprawdź za darmo średnie ceny nieruchomości w swojej okolicy >>> 

10 tysięcy oszczędności na parkingu

Analiza zgromadzonych danych wskazuje, że w przypadku rodziny posiadającej dwa samochody, zakup miejsc na platformach, to oszczędność ok. 20 tys. zł względem inwestycji w dwa tradycyjne miejsca postojowe. Jeśli mamy tylko jedno auto, rezygnacja z komfortu szybkiego wjeżdżania i wyjeżdżania, pozwoli nam więc zaoszczędzić ok. 10 tysięcy. Platformy wymagają corocznych przeglądów wykonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego. Związane z tym koszty podnoszą czynsz za mieszkanie.

Oczywiście oferta zakupu platform nie jest adresowana dla wszystkich - posiadacze podwyższanych samochodów, raczej nie mają w tej kwestii wyboru. Ceny pojedynczych miejsc na platformach, wahają się w analizowanych inwestycjach od 18,5 tys. PLN do 30 tys. PLN. Ceny uzależnione są od rodzaju platform, a tym samym możliwości ich szerokiego lub wąskiego zastosowania. Bywa również, że deweloper oferuje tradycyjne miejsce parkingowe bądź miejsce postojowe na platformie w tej samej cenie.

Dlaczego mniej wygodne miejsce na platformie, którego dostępność może być też potencjalnie ograniczona z powodu awarii dźwigu czy przerw w dostawie prądu, kosztuje tylko o jedną trzecią mniej niż miejsca tradycyjnego? Według deweloperów, powodem jest koszt zakupu oraz instalacji platform. Z danych MetalTech, czołowego producenta tych urządzeń, zakup jednej platformy zależnej ąc to dla dewelopera koszt ok. 16 tys. PLN brutto. Pojedyncza platforma niezależna kosztuje mniej, bo ok. 13 tysięcy, ale ponieważ trzeba zainstalować dwie – łączny koszt dla dewelopera to ok. 26 tys. PLN.

Ograniczenia budowlane
? - Stosowanie platform jest spowodowane koniecznością spełnienia wymogu odpowiedniej liczby miejsc parkingowych, określonej w planie zagospodarowania przestrzennego oraz przepisach budowlanych, a często również ograniczeniami geodezyjnymi – mówi Paweł Kaleta z LC Corp. Przyznaje jednak, że takie rozwiązania pozwalają utrzymać rentowność inwestycji na wyższym poziomie, bez podnoszenia cen mieszkań.

Pamiętajmy jednak, że koszt inwestycji w platformy zawsze będzie niższy niż koszt „wkopywania się” głębiej w celu zbudowania kolejnego poziomu parkingu. Nic więc dziwnego, że deweloperzy sięgają po takie rozwiązania. Pewnym pocieszeniem dla użytkowników, może być tylko to, że według MetalTechu, częściej wybierane przez deweloperów są wygodniejsze w użyciu platformy niezależne.