Europejska legitymacja pośrednika nieruchomości. Nie zapomnij o formalnościach

Ministerstwo Rozwoju wyjaśnia, że osoby pragnące pracować jako pośrednicy w obrocie nieruchomościami w innym kraju Unii Europejskiej mogą uzyskać europejską legitymację zawodową. Legitymacja ta potwierdza uznane kwalifikacje zawodowe i umożliwia tymczasowe lub okazjonalne świadczenie usług w danym kraju.

Europejska legitymacja pośrednika nieruchomości to dokument umożliwiający zawodowcom w dziedzinie pośrednictwa nieruchomościami swobodne wykonywanie swojej działalności na terenie Unii Europejskiej. Wprowadzona w ramach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w 2019 roku, legitymacja ta ma na celu ułatwienie przemieszczania się oraz działalności pośredników nieruchomości w państwach członkowskich. Posiadacze legitymacji muszą spełniać określone standardy kwalifikacyjne i etyczne, co przyczynia się do podniesienia standardów świadczenia usług w branży nieruchomości na obszarze całej Unii Europejskiej.

 

Ministerstwo Rozwoju informuje, że europejska legitymacja zawodowa potwierdza uznane kwalifikacje zawodowe przez kraj, w którym osoba chce pracować (państwo przyjmujące). Legitymacja ta jest ważna na terenie kraju, do którego planuje się wyjazd. Można ubiegać się o nią zarówno w przypadku pracy tymczasowej i okazjonalnej, jak i w przypadku przeprowadzki do innego kraju UE w celu pracy na stałe.

 

Co zrobić krok po kroku 


Należy złożyć wniosek o europejską legitymację zawodową. Wniosek można złożyć elektronicznie do Ministerstwa Rozwoju i Technologii poprzez system EU Login. Po wypełnieniu wniosku i załączeniu skanowanych kopii odpowiednich dokumentów, wniosek zostanie przesłany do ministerstwa właściwego do spraw rozwoju.

 

Dokumenty


Wniosek należy złożyć jako oryginał. Wnioskujący powinien podać swoją tożsamość, nazwę zawodu, państwo członkowskie, w którym zamierza pracować, państwo członkowskie, w którym prowadzi działalność zawodową, cel zamierzonej działalności zawodowej oraz tryb uznawania kwalifikacji.

 

Dostaniesz potwierdzenie otrzymania twojego wniosku przez urząd:
Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie otrzymania wniosku przez ministerstwo. W odpowiedzi możesz otrzymać informacje dotyczące opłat za rozpatrzenie wniosku oraz prośbę o uzupełnienie brakujących dokumentów.

Ile się czeka?

Informacje o rozpatrzeniu wniosku otrzymasz w ciągu tygodnia od złożenia wniosku.

 

Dostaniesz informację, że twój wniosek jest kompletny i został przekazany do kraju, w którym chcesz pracować:
Ministerstwo sprawdzi kompletność wniosku i przekaże go w systemie IMI do kraju, w którym planujesz pracować jako pośrednik w obrocie nieruchomościami. O tym fakcie zostaniesz poinformowany drogą mailową

 

Fot. Freepik

Co dalej?

Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, będziesz mógł wygenerować zaświadczenie o wydaniu europejskiej legitymacji zawodowej w formacie PDF. Jeśli instytucja w kraju docelowym nie rozpatrzy wniosku w odpowiednim terminie, kwalifikacje zawodowe zostaną uznane automatycznie, a osoba będzie mogła samodzielnie wygenerować zaświadczenie o wydaniu legitymacji.

 

Jeśli planujesz wyjazd na stałe, ministerstwo rozpatrzy wniosek w ciągu 5 tygodni od jego złożenia lub w ciągu miesiąca od otrzymania brakujących dokumentów. Jeśli chcesz pracować tymczasowo, ministerstwo rozpatrzy wniosek w ciągu 4 tygodni od jego złożenia lub w ciągu 3 tygodni od otrzymania brakujących dokumentów.

 

Fot. www.freepik.com