Napędy do bram przesuwnych – na co zwrócić uwagę?
W mechanizmie bramy przesuwnej kluczową rolę odgrywa napęd. Tym, czym musimy się kierować przy jego wyborze, jest:
- udźwig bramy,
- częstotliwość użytkowania automatyki,
- preferowana szybkość otwierania i zamykania bramy,
- zakres temperatury pracy napędu.
Aby brama działała prawidłowo, siłownik, na który się zdecydujemy, powinien być dobrany lekko na wyrost. Co to oznacza? Przy maksymalnym ciężarze podanym przez producenta zachowajmy zapas – około 20-25%. Dzięki temu siłownik nie będzie pracował na najwyższych obrotach, co przełoży się na jego bezawaryjne działanie.
Napędy do bram skrzydłowych – o czym trzeba pamiętać?
Brama skrzydłowa to rozwiązanie, na które często decydują się posiadacze mniejszych garaży. Otwierana na zewnątrz umożliwia wykorzystanie całego wnętrza – bez potrzeby wylewania betonowego fundamentu, przy niskich kosztach zakupu i prostym montażu.
Przy wyborze automatyki do bram skrzydłowych należy pamiętać o takich parametrach, jak:
- długość skrzydła bramy,
- wymagany kąt otwarcia,
- zakładana intensywność pracy,
- preferowana szybkość otwierania skrzydła.
Jeśli chodzi o siłownik, wybieramy go na tej samej zasadzie, co w przypadku bramy przesuwnej: z około 20% rezerwą. Napęd musi być jednak wystarczający mocny – na tyle by skrzydła otwierały się do końca.
Napędy do bram garażowych – jaki wybrać?
Miejsce na samochód, rower, elektryczną hulajnogę i wszystkie to, co akurat nie ma się gdzie podziać – garaż jest pomieszczeniem, które trudno zastąpić. Przy jego częstym użytkowaniu, warto więc zadbać o własną wygodę, tzn. postawić na automatykę. Jak zrobić to z głową?
Nikogo nie powinien dziwić fakt, że i w tym przypadku bramy garażowej najważniejszą rzeczą jest właściwy dobór napędu. Jaka powinna być jego siła? Im brama cięższa, tym zapotrzebowanie większe, dlatego: do małych i lekkich bram wystarczy nam około 400-500 N, przy tych większych sięgnijmy po napęd z siłą wynoszącą nawet 1200 N.
Następną wartą rozważenia kwestią jest prędkość przesuwu. W codziennym użyciu 12 cm/s powinno nam w zupełności wystarczyć. No chyba że nie lubimy czekać – wtedy możemy sięgnąć po napędy zdecydowanie szybsze.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Przed kupnem napędu zastanówmy się, czy chcemy, by wózek jezdny z ramieniem poruszał się przy pomocy paska zębatego, czy łańcucha. Która opcja jest lepsza? Z paskiem zębatym unikniemy hałasów – i złych humorów.
Niezbędne akcesoria do bram, czyli…
Napęd napędem, ale do pełni zadowolenia potrzebne nam będą także akcesoria. Jakie? Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa sięgnijmy po:
- fotokomórki – dwa niewielkie urządzenia – odbiornik i nadajnik – które emitują wiązkę światła podczerwonego. Umieszczone po obu stronach wjazdu hamują ruch bramy, gdy na drodze pojawi się przeszkoda – czy to człowiek, czy samochód, czy ciężarówka, czy zwierzę,
- listwę krawędziową – montowana na pionowej krawędzi bramy, służy do jej zabezpieczenia. Nawet nieznaczny nacisk gumowego profilu zatrzyma ruch bramy lub zmieni jej kierunek,
- enkoder – zazwyczaj wbudowany w napęd, przesyła sygnał do centrali – powoduje, że brama zatrzymuje się w zaprogramowanym położeniu, kontroluje jej ruch.
Przy wybieraniu potrzebnych akcesoriów na uwadze trzeba także mieć mechanizm awaryjnego otwierania – szczególnie cenny w przypadku bramy garażowej.
Piloty do bram – jakie?
Automatyka to pilot, a pilot to wygoda. Co powinniśmy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na jego wybór? Po pierwsze – częstotliwość fal radiowych. Te najpopularniejsze – dobrze współpracujące z napędami do bram – to: 433,92 MHz lub 868,35 MHz. Decydując się na mamy pewność, że otwarcie i zamknięcie bramy będzie zależne jedynie od nas.
Piloty do bram różnią się także liczbą kanałów – zazwyczaj od 2 do 8. Zasada jest prosta: im większa liczba przycisków, tym więcej urządzeń radiowych obsłużysz.
Przy wyborze pilota dobrą opcją będzie wybór tego z dynamicznie zmiennym kodem, który będzie trudny do przechwycenia, a dzięki temu w pełni bezpieczny.
Szlabany parkingowe
Na teren prywatny, obiekty publiczne i przemysłowe. Szlabany przydadzą się wszystkim tym, którzy chcą kontrolować i ograniczyć ruch w danym obszarze.
Jeśli chodzi o rodzaje szlabanów, możemy wyróżnić te:
- elektromechaniczne,
- hydrauliczne.
Które wybrać? Do prywatnego użytku w pełni wystarczy nam szlaban elektromechaniczny. Na autostradach, przy obiektach przemysłowych i wszędzie tam, gdzie jest duże natężenie ruchu, przemyślaną opcją będzie szlaban hydrauliczny, zaprojektowany z myślą o intensywnej pracy.
Decydując się na szlaban, zwróćmy także uwagę na zwiększające bezpieczeństwo dodatki, tj.: paski oświetlenia, ostrzegawcze naklejki, listwy gumowe.
Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Bonmario.com, który oferuje artykuły do domu i ogrodu.