Serwisy ogłoszeniowe to podstawowe narzędzie, z którego korzystają osoby chcące sprzedać lub kupić nieruchomość. Tu wystawiają swoje oferty, porównują ceny nieruchomości, sprawdzają podaż w wybranej okolicy, przeglądają zdjęcia i plany budynku, a także sprawdzają atrakcyjność lokalizacji jeśli chodzi o tereny zielone, placówki oświatowe, sklepy czy komunikację publiczną. Z roku na rok te czasochłonne czynności stają się coraz mniej uciążliwe zarówno dla poszukujących, jak i sprzedających nieruchomość, dzięki rozwojowi technologii takich, jak: geolokalizacja, narzędzia do wyceny lokalu,elektroniczny dostęp do ksiąg wieczystych, kalkulatory kredytowe czy wreszcie systemy elektronicznych powiadomień o pojawieniu się oferty spełniającej wcześniej zdefiniowane kryteria. Nowością jest możliwość komunikacji z serwisem przez inteligentnego chatbota.
Tym razem skupmy się jednak na osobach, które chcą szybko sprzedać nieruchomość. W ich przypadku kluczem do sukcesu będzie atrakcyjnie wyglądająca oferta. Nie mamy oczywiście wpływu na takie elementy, jak lokalizacja, rozkład nieruchomości czy - w przypadku mieszkania - wygląd całego budynku i osiedla. Możemy jednak w ciekawy sposób ofertę zaprezentować. Składają się na to: przykuwający uwagę opis nieruchomości, dobrze wykonane zdjęcia oraz wygląd samego lokum. Możemy też zadbać o dodatkową promocję naszego ogłoszenia w serwisie. W zestawieniu celowo pominięto kwestię wyceny nieruchomości, która jest na tyle istotnym parametrem, że warto poświęcić mu odrębną analizę.
Aby oszacować koszty związane z samodzielną sprzedażą mieszkania, analitycy domiporta.pl posłużyli się lokalem 50-metrowym, położonym w większym mieście. Przyjęli założenie, że mieszkanie jest w dobrym stanie i nie wymaga remontu. Jest to oczywiście niezwykle ważna decyzja, jaką należy podjąć przed wystawieniem oferty na rynek. Drobny remont czy odświeżenie mieszkania może poprawić jego wygląd i umożliwić uzyskanie wyższej ceny, ale generuje dodatkowe koszty, jest czasochłonny i może być problemem, jeżeli lokal jest zamieszkały.
W naszym przypadku przygotowanie mieszkania do sprzedaży zaczyna się więc od generalnych porządków. Chodzi tu nie tylko o usunięcie zabrudzeń, ale również wszelkich przedmiotów, które niekorzystanie wpływają na wygląd lokalu lub ograniczają przestrzeń. Na czas prezentacji oferty czy sesji fotograficznej, zbędne przedmioty lepiej wynieść do piwnicy. Jeśli sprzątanie lokalu chcielibyśmy powierzyć firmie sprzątającej, koszt takiej usługi, według danych zebranych przez domiporta.pl, może się wahać od ok. 250 do 480 zł dla 2-pokojowego mieszkania. W koszt ten wliczony jest zakup środków czystości.
Nie od dziś wiadomo, że "picturesells". Zdjęcia dołączone do oferty mają dwa zadania. Przede wszystkim mają przykuć uwagę klienta poszukającego mieszkania. Bywa, że wyniki wyszukiwania pokazują dziesiątki ogłoszeń, a dobrze dobrane zdjęcie zainteresuje użytkownika na tyle, że kliknie w ofertę. Drugim zadaniem zdjęć jest utrzymanie dobrego wrażenia. Jeżeli pozostała część oferty jest dla potencjalnego nabywcy atrakcyjna, dobrze wykonane zdjęcia mogą przesądzić np. o chęci obejrzenia mieszkania.
Jeżeli nie dysponujemy odpowiednim aparatem bądź nie jesteśmy pewni swoich umiejętności możemy skorzystać z usług profesjonalnego fotografa wnętrz. Usługa wykonania minimum 10 zdjęć wraz z ich obróbką oraz przygotowaniem miniatury, którą można umieścić w serwisie ogłoszeniowym to koszt od 300 do 400 zł. Przy większych metrażach cena rośnie i może wynieść nawet 1000 złotych. Warto też zadbać o zdjęcia zewnętrzne, pokazujące osiedle czy usytuowanie budynku. Ciekawą opcją są np, fotografie wykonane z drona, które są wciąż rzadkością i mogą być elementem wyróżniającym ogłoszenie.
Wystawienie pojedynczej oferty na jednym z popularnych serwisów nieruchomościowym to koszt ok. 50 zło za 30 dni wyświetlania ogłoszenia. Czas wyświetlania pojedynczego ogłoszenia waha się od 2 do 4 miesięcy – można przyjąć, że tyle czasu orientacyjnie potrzeba na znalezienie nabywcy. Oznacza to, że łączny koszt usługi może wynieść od 70 złotych (przy skorzystaniu ze zniżek udzielanych za wykupienie 2 miesięcy wyświetlania od razu) do 100 złotych (bez korzystania ze zniżek).
Serwisy nieruchomościowe oferują różne możliwości wyróżnienia oferty spośród innych. Taka usługa podnosi pozycję dodanego ogłoszenia na domyślnej liście. Podbite ogłoszenie trafia na górną pozycję wśród ofert, dzięki czemu użytkownicy serwisu mogą je łatwiej znaleźć. Usługa "podbijania" może kosztować od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od serwisu.
Jeżeli bardzo nam zależy, aby samodzielnie zająć się procesem sprzedaży, ale etap przygotowania oferty chcemy powierzyć profesjonaliście, możemy to zadanie powierzyć firmie zajmującej się tzw. home-stagingiem.
Jest to fachowa pomoc, polegająca na przygotowaniu mieszkania właśnie pod szybką i korzystną sprzedaż. W zależności od potrzeb usługa firmy może obejmować mały remont w tym malowanie ścian oraz podmianę mebli. Pomoc specjalisty może również ograniczyć się do gruntownego sprzątania, umiejętnej aranżacji wnętrza, kupna kwiatów i dodatków oraz profesjonalnej sesji fotograficznej. Ekspert zajmie się również przygotowaniem i wystawieniem oferty na wybranych serwisach.
Gdy Sprzedający zdecyduje się powierzyć przygotowanie mieszkania firmie home stagingowej musi liczyć się z kosztem od ok. 1000 do 5000 zł dla 50-metrowego mieszkania.