Z raportu firmy audytorskiej KPMG Polska wynika, że polskie przedsiębiorstwa wykorzystują rocznie na wydruki aż 11 milionów ryz papieru formatu A4, co daje 5,5 miliarda kartek. Oznacza to, że statystyczny pracownik zakładu zużywa w ciągu miesiąca 1,3 ryzy papieru. W większości przypadków są to czarno-białe wydruki w standardowym wymiarze A4, ale niektórzy potrzebują wydruków większych, w kolorze lub na specjalnym papierze. Są one niezbędne na przykład w agencjach reklamowych, biurach projektowych, wydawnictwach, pracowniach architektonicznych.
Jedną z nowszych propozycji są oferty drukarek umożliwiających druk przestrzenny. Tego typu urządzenia drukujące są wykorzystywane na przykład przez architektów lub inżynierów, którzy potrzebują modeli projektowanych przez siebie maszyn lub budynków w określonej skali. W drukarkach 3D nośnikiem druku nie jest papier, ale specjalne tworzywo, którego kolejne warstwy (grubości około 0,1mm) są na siebie nakładane aż powstanie przestrzenny model. Niestety ograniczeniem (choć z pewnością niedługo pojawią się urządzenia łamiące tę granicę) jest w przypadku wydruków 3D wielkość drukarki, gdyż tworzony przedmiot musi się zmieścić w jej wnętrzu.
Jeszcze do niedawna firmy, które potrzebowały dla swojej działalności druku dużej ilości broszur, folderów lub ulotek reklamowych, zlecały ich wykonanie drukarni. Teraz mogą przygotowywać takie materiały we własnym zakresie, po uprzednim zainwestowaniu w urządzenie, dzięki któremu nie tylko je wydrukują, ale również zszyją i posortują wydruki. Te wszystkie funkcje spełniają na przykład drukarki HP LaserJet E778xx oraz HP LaserJet E725xx. Specjalistyczna drukarka ma możliwość drukowania do 300 tyś. stron miesięcznie. Choć wymaga to poniesienia pewnych nakładów finansowych na początek, to w perspektywie może się okazać bardziej opłacalne niż zlecanie druku firmie zewnętrznej.
W większości firm najczęściej drukuje się w formacie A4, w tonacji czarno-białej. Ale są i takie rodzaje działalności, na przykład w agencjach reklamowych czy biurach projektowych, które wymagają przygotowania materiałów w formatach A3, A2, A1, a bywa, że i A0. Takich prac, podobnie jak druku ulotek czy folderów, nie trzeba już zlecać komuś z zewnątrz. Plakaty, banery czy foldery reklamowe można wydrukować we własnym biurze na specjalistycznej drukarce. Drukarki wielkoformatowe wykorzystują najczęściej technikę druku atramentowego. Są modele drukujące w kolorze i monochromatyczne. Takie urządzenia mogą dodatkowo posiadać możliwość skanowania i kopiowania. Przy ich pomocy drukuje się na cieńszym i grubszym papierze, kalce kreślarskiej, a nawet folii fotograficznej (z tej ostatniej możliwości korzystają coraz częściej zakłady fotograficzne). Taki sprzęt daje możliwość wykonywania wydruków z użyciem szerokiej palety kolorów tuszów oraz wydruku zdjęć bezpośrednio z aparatu fotograficznego, co znacznie skraca czas pracy.
Współczesna drukarka to specjalistyczne urządzenie, które potrafi o wiele więcej niż jedynie wykonywanie czarno-białych wydruków w formacie A4. Warto śledzić nowinki z tego rynku, aby wiedzieć, jakie nowe funkcjonalności proponują producenci. Niektóre z nich mogą ułatwić, a nawet zrewolucjonizować naszą codzienną pracę.