Nie ma polskiego odpowiednika tej profesji, dlatego wszyscy w branży związanej z obrotem nieruchomości posługują się tym angielsko brzmiącym określeniem. Kim zatem jest home stager? To osoba, która zna się na architekturze wnętrz, ich stylizacji oraz doskonale orientuje się w trendach panujących na rynku wnętrzarskim oraz nieruchomości. Dzięki temu przygotowując nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu, potrafi tak podkreślić atuty mieszkania bądź domu, aby ich minusy zeszły na drugi plan. W efekcie wnętrza będą prezentować się efektownie zarówno na zdjęciach, jak i podczas wizyt potencjalnych klientów – a to przekłada się na udaną transakcję. Z badań przeprowadzonych na rynku amerykańskim wynika, że zastosowanie home stagingu wpływa przeciętnie na 10% wzrostu wartości nieruchomości, a czas jej sprzedaży skraca się o około 40%.
To usługa, w ramach której wnętrze nieruchomości wystawianej na sprzedaż lub wynajmem jest odpowiednio aranżowane, tak aby wyglądało estetycznie, przestronnie i funkcjonalnie. Zakres wprowadzanych zmian ustalany jest indywidualnie pomiędzy właścicielem nieruchomości a specjalistą od home stagingu. Współpraca z home stagerem może być prowadzona na różnych płaszczyznach i od tego zależą koszty, jakie trzeba ponieść za tę usługę.
- Konsultacja wstępna – na podstawie oględzin nieruchomości i wykonanych zdjęć home stager podaje propozycje zmian w pomieszczeniach i przedstawia plan działania. W Warszawie i jej okolicach za tego typu wstępne doradztwo zapłacimy 250-350 zł.
- Raport – dość często jest to oddzielna pozycja w wycenie usług home stagingu. W raporcie znajdziemy dokładny opis stanu zastanego w mieszkaniu lub domu wraz z działaniami uznanymi za priorytetowe (uwzględnione są tu m.in. różnego rodzaju konieczne naprawy). Oprócz tego mamy zaproponowaną stylistykę wnętrz, dobór materiałów oraz podany jest wstępny kosztorys prac. Orientacyjna cena raportu – to min. 700 zł (netto) za mieszkanie składające się do 3 pokoi.
- Realizacja kompleksowa lub częściowa – to drugi etap home stagingu, w którym następuje realizacja wskazówek i rad udzielonych podczas konsultacji wstępnej.
Niezależnie od zakresu, ale już po podpisaniu odpowiedniej umowy i ustaleniu budżetu, prace obejmują: uporządkowanie mieszkania lub domu, odświeżenie ścian, naprawę wskazanych usterek, usunięcie lub wymianę niektórych mebli, dobór i kupno elementów dekoracyjnych.
Jeśli zdecydujemy się na kompleksową usługę, home stager zajmie się także wyborem odpowiednich fachowców oraz zamawianiem i przypilnowaniem dostaw potrzebnych materiałów i sprzętów. Do niego należy również nadzór nad pracami, a następnie urządzenie i stylizacja pomieszczeń. Na koniec odbędzie się profesjonalna sesja fotograficzna. Zdjęcia wraz z prawami autorskimi przekazywane są właścicielowi nieruchomości, aby mógł je umieścić w ofercie lub przekazać pośrednikowi.
Trudno tu podać konkretny koszt usługi, gdyż jest ona dostosowywana do potrzeb klienta.
To zależy od rodzaju nieruchomości (mieszkanie czy dom), jej wielkości, ogólnego stanu oraz zakresu rekomendowanych prac. Jeśli jest to małe mieszkanie i wystarczą niewielkie zmiany, polegające na uprzątnięciu pomieszczeń wraz z usunięciem zbędnych mebli oraz uatrakcyjnieniu wystroju za pomocą dodatków (lampy, poduszek, zasłon, kwiatów) często wystarczy dzień lub dwa. Ale, gdy w zaleceniach jest na przykład odświeżenie ścian w domu wraz z wymianą niektórych mebli, metamorfoza może przedłużyć się do około dwóch tygodni.
Jeśli zaczynamy pracę w tej branży, powinniśmy przede wszystkim dobrze przygotować swoją stronę internetową. Aby klient poznał nasze umiejętności, warto pokazać na niej metamorfozy wnętrz (na początek mogą to być mieszkania naszych bliskich lub znajomych). Ważne jest też założenie firmowych profili w mediach społecznościowych. Można również zaproponować współpracę agencjom zajmującym się sprzedażą nieruchomości.
Znalazłem mieszkanie, znalazłem dom. Znalazłem serwis, na którym są.