O tym, jak długo trwa sprzedaż zależy między innymi od kupującego. Mieszkanie kupowane za gotówkę związane jest z mniejszą liczbą formalności, niż ma to miejsce w przypadku gdy kupujący musi ubiegać się o kredyt. Czekanie na decyzję banku wydłuża transakcję czasem o nawet dwa miesiące - całość procedury kredytowej trwa od dwóch do ośmiu tygodni, o ile nie występują żadne poważne problemy. Do tego dochodzą także zaświadczenia i dokumenty dotyczące nieruchomości, których wydaniem zajmują się odpowiednie urzędy. Zwykle trwa to od jednego do trzech tygodni. Dłużej trwa także sprzedaż mieszkań obciążonych hipoteką, ponieważ wtedy dodatkowo trzeba czekać na decyzje wydawane przez bank. Jak szybko sprzedają się mieszkania w największych polskich miastach?
Średni czas sprzedaży nieruchomości w 15 większych polskich miastach sprawdziła internetowa agencja nieruchomości Metrohouse. Z analiz wynika, że najszybciej mieszkania sprzedają się w Lublinie, Toruniu i Bydgoszczy, gdzie czas ten wynosi kolejno 49, 76 i 78 dni. Poniżej stu dni mieszkania sprzedają się w Rzeszowie (82), Kielcach (83), Olsztynie (91) i Elblągu (92). Więcej czasu potrzebnego jest do sprzedania nieruchomości w Katowicach - 100, Wrocławiu - 113, Szczecinie - 118, Krakowie - 120 oraz Łodzi - 127. Najdłużej wszystkie formalności związane ze sprzedażą mieszkania trwają w Poznaniu (167), Warszawie (140) oraz Gdańsku (135).
Jak liczba pokoi wpływa na sprzedaż danego mieszkania? Tutaj czas obliczony został od momentu wystawienia oferty, aż do podpisania umowy przedwstępnej. Najszybciej proces ten zachodzi w przypadku nieruchomości dwupokojowych. Wtedy do podpisania umowy przedwstępnej potrzebnych jest średnio 47 dni, a do finalizacji transakcji - 95 dni. Najgorszy czas od wystawienia oferty do podpisania umowy przedwstępnej obserwowany jest w przypadku kawalerek: średnio jest to 108 dni (a do finalizacji 128). Lepiej pod tym względem wypadają mieszkania: 3-pokojowe (54), 4-pokojowe (90) i 5-pokojowe (74). Z kolei podpisanie umowy finalnej w przypadku tych nieruchomości wynosi kolejno: 101, 136 oraz 123 dni. Tutaj na szybkość sprzedaży największy wpływ mają popyt oraz cena w przeliczeniu na metr kwadratowy.
Faktycznie jednak ten czas może być dłuższy, ponieważ większość właścicieli stara się sprzedać nieruchomość na własną rękę, zanim powierzy swoją sprawę pośrednikowi. Na wydłużenie czasu sprzedaży mieszkania w większych miastach wpływ ma między innymi duża liczba ofert deweloperów, co jest dużą konkurencją dla mieszkań z rynku wtórnego. Inną przyczyną jest wystawianie nieruchomości po zawyżonej cenie, by zostawić sobie margines do negocjacji. Kupujący może od razu odrzucić zbyt drogą ofertę lub podejrzliwie podchodzić do nagle przecenionej nieruchomości. Trzecią najważniejszą przyczyną, która wpływa na wydłużenie czasu sprzedaży jest lokalizacja. Nieruchomości zlokalizowane na obrzeżach miast, brak infrastruktury lokalnej lub kiepska komunikacja zniechęca kupującego do inwestycji.
Innym z powodów, dla którego nieruchomość nie sprzedaje się szybko są wady samego lokalu. Kupujących zniechęca między innymi niefunkcjonalny układ pomieszczeń lub zbyt duża liczba poprawek do wykonania w danym mieszkaniu. Na sprzedaż wpłynąć może też złe gospodarowanie budynkiem, w którym znajduje się nasz lokal czy okoliczne tereny, a zwłaszcza zbyt zurbanizowane lub zaniedbane osiedla. Za istotną wadę nieruchomości wymienia się także wysokie piętro bez windy (od trzeciego do piątego), wysokie koszty ogrzewania (np. w niezmodernizowanych budynkach) czy hałas dochodzący z ulicy.
Ostatnim czynnikiem długiej sprzedaży mieszkania jest sam właściciel, który nie zawsze chce obniżyć cenę swojej nieruchomości nawet gdy widzi, że zainteresowanie nią jest małe. By przyspieszyć proces sprzedaży mieszkania warto stać się świadomym sprzedawcą, który jest obeznany na swoim rynku nieruchomości, a zanim sfinalizujemy transakcję warto wybrać sprawdzonego notariusza. Sprzedaż mieszkania przyspieszy także wynajęcie pośrednika z biura nieruchomości, który profesjonalnie zajmie się wszystkimi etapami sprzedaży i kontaktu z kupującym.