Udana transakcja sprzedaży to zazwyczaj efekt połączenia bardzo wielu czynników. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie oferty. Sprawdźmy zatem, co może przyspieszyć, a opóźnić proces sprzedaży lokalu.
Najczęściej popełnianym błędem przez sprzedających mieszkanie jest wystawianie nieruchomości po zawyżonej cenie, aby zostawić sobie margines do negocjacji.
Potwierdza tę opinię Wiesław Jankowski, prezes Awikom Nieruchomości z Grodziska Mazowieckiego. Jego zdaniem podanie zaporowej ceny sprawia, że kupujący już w początkowym etapie selekcji ofert może odrzucić ją jako zbyt drogą. Poza tym trudniej znaleźć nabywcę na mieszkanie znajdujące się na czwartym piętrze w budynku bez windy, a także, gdy lokal nie ma balkonu. Znacznie dłużej sprzedają się również mieszkania o powierzchni powyżej 70 m2, ponieważ w ich cenie można kupić na lokalnym rynku nieduży dom w zabudowie szeregowej (segment).
Zdaniem Pawła Wysockiego, kierownika zespołu White Wood Nieruchomości w Gdyni, oprócz nieobiektywnego podejścia do ceny nieruchomości i jej analizy w stosunku do sytuacji panującej na rynku, przyczyną tego, że mieszkanie się nie sprzedaje, może być niewłaściwie przygotowana oferta. Najczęściej są to kiepskiej jakości zdjęcia (np. prześwietlone, złe kadry), a także zbyt lakoniczny opis mieszkania. Niekiedy właściciele popełniają też dużo błędów przy prezentacji nieruchomości.
Obaj eksperci podkreślają także, że powodem przedłużającego się czasu sprzedaży mieszkania może być także jego nieuregulowany stan prawny.
Na sprzedaż wpłynąć może też złe gospodarowanie budynkiem, w którym znajduje się lokal czy okoliczne tereny, a zwłaszcza zbyt zurbanizowane lub zaniedbane osiedla.
Warto też pamiętać o tym, że na wydłużenie czasu sprzedaży nieruchomości zwłaszcza w większych miastach, wpływ ma m.in. duża liczba ofert deweloperów, co jest poważną konkurencją dla mieszkań z rynku wtórnego.
Aby oferta zwróciła uwagę potencjalnych klientów, poza odpowiednio ustaloną wyceną, jest załączenie dobrej jakości zdjęć mieszkania. Poza tym opis lokalu powinien zawierać wszystkie istotne dane dla kupującego, w tym także np. informacje wysokości czynszu oraz przeprowadzonych remontach. W opisie należy również uwzględnić to, z jakiego okresu pochodzi mieszkanie - nowsze sprzedają się szybciej. Większą popularnością cieszą się lokale w budynkach ze ścianami murowanymi, a nie wykonanymi w technologii wielkiej płyty. Jeśli budynek został ocieplony, to korzystne jest podanie tej wiadomości, gdyż oznacza to mniejsze rachunki za ogrzewanie.
Należy także odpowiednio przygotować mieszkanie do sprzedaży. Gruntowny remont, którego koszt przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych, raczej nie zwróci tej kwoty w cenie zakupu. Warto jednak wykonać drobne zmiany, które przy nakładzie np. od 2 do 10 tysięcy złotych, znacznie podwyższą wartość nieruchomości. Poza tym kupujący, widząc ładny i odnowiony lokal o wiele szybciej zdecydują się na jego zakup.
Wiesław Jankowski zwraca uwagę, że szybko nabywców znajdują mieszkania o powierzchni do 50 m2, usytuowane na pierwszym lub drugim piętrze, chętnie z miejscem postojowym w pobliżu budynku. Istotną zaletą jest też wiadomość, że mieszkanie nadaje się od razu do wprowadzenia (jest odmalowane i usunięto w nim wszelkie usterki). Ważnym parametrem jest także lokalizacja nieruchomości – dobrze, jeśli w pobliżu znajdują się sklepy, przedszkole i szkoła, a osiedle jest dobrze skomunikowane z centrum miasta.
Z kolei Paweł Wysocki zaleca, aby przygotowując treść opisu, dobrze przemyśleć profil potencjalnego klienta, czyli dla kogo to mieszkanie będzie atrakcyjne i te atuty podkreślić. Ponadto jego zdaniem należy przygotować odpowiednią promocję oferty, która dotrze do jak największej ilości potencjalnych nabywców. Dlatego współpraca z doświadczonym pośrednikiem może znacznie skrócić czas sprzedaży mieszkania przy jednoczesnym osiągnięciu satysfakcjonującej ceny.