Dane dotyczące odpadów komunalnych są alarmujące. Jak wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego, w roku 2016 zebrano w Polsce ponad 11,6 mln ton odpadów komunalnych, z czego aż 1,76 mln ton wygenerowanych zostało przez handel, mały biznes, biura i instytucje. Trzeba sobie uświadomić, że te ogromne ilości odpadów muszą być gdzieś składowane, w związku z czym przestrzeń, którą zajmują wysypiska, powiększa się, powstaje też wiele wysypisk dzikich – śmieci lądują w lasach, na łąkach, często nawet na terenach chronionych. Mając na uwadze dobro środowiska, w którym żyjemy, warto tak przekształcić biura, by stały się miejscem przyjaznym przyrodzie.
Stworzenie biur ekologicznych to ogromne wyzwanie, istnieje jednak szereg rozwiązań możliwych do wdrożenia w istniejących już budynkach. Chodzi o dobre praktyki, wskazanie pracownikom, że podejmując codziennie z pozoru niewielkie decyzje, mają wpływ na środowisko, w którym żyją. Ekologiczne biuro zaczyna się zatem tam, gdzie pojawiają się pojemniki na odpady segregowane. Papier, plastik, produkty metalowe, zużyte baterie, świetlówki – to najczęściej generowane w miejscu pracy śmieci, w związku z czym w przestrzeni biurowej powinny znaleźć się odpowiednie kosze do segregacji odpadów, do których te zużyte produkty i ich opakowania mogłyby trafić. Nie trzeba się przy tym martwić o estetykę biura, bowiem niektóre pojemniki do segregacji mają przyjemny dla oka design i nie zakłócają swym widokiem aranżacji biurowego wnętrza. Przykładem są ocynkowane, stylowe stojaki na worki dostępne w ofercie firmy AJ Produkty. Wykonane są z perforowanej metalowej blachy, a dzięki zamontowanym kółkom – również mobilne, co czyni je elastycznym rozwiązaniem do gospodarki odpadami.
Warto zachęcać pracowników do zmiany nawyków na lepsze, służące środowisku. Drukarka, faks czy kopiarka, pozostawione w stanie gotowości, marnują energię. Podobnie z ładowarką od telefonu, którą bardzo często zapominamy wyjąć z gniazdka po odłączeniu komórki. Żarówki w biurach warto zastąpić świetlówkami energooszczędnymi (wyjątkiem są tutaj miejsca, w których często włączamy i wyłączamy światło, takie jak łazienka – wó1)czas lepiej sprawdzą się jednak żarówki tradycyjne). Warto też zainwestować w czujniki ruchu i zmierzchowe, dzięki którym unikniemy sytuacji, gdy biuro jest puste, a światło pozostaje włączone. Co najważniejsze w przypadku oświetlenia, zarówno z punktu widzenia ekologii, jak i zdrowia pracowników, najlepszym źródłem światła jest słońce i powinno być ono maksymalnie wykorzystane. Jako że surowcem zużywanym w biurach w największej ilości jest zazwyczaj papier, warto zachęcić pracowników do drukowania dwustronnego i niewyrzucania kartek, które jeszcze mogą się przydać na krótkie notatki.
Jak podaje „Przegląd Budowlany” (10/2016), od roku 2020 standardem w budownictwie staną się budynki pasywne, czyli takie, w których dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii zużycie energii na ogrzewanie zmniejszone zostanie około dziesięciokrotnie. Przykładem biurowca pasywnego jest biurowiec otworzony uroczyście w 2014 roku w Parku Naukowo-Technologicznym Euro-Centrum w Katowicach. Do swojego funkcjonowania, czyli ogrzewania, chłodzenia i wentylacji, budynek ten nie potrzebuje energii z zewnątrz. Energia uzyskiwana jest przez sondę geotermalną umieszczoną w pionowych odwiertach i jest stale odnawiana przez promieniowanie słoneczne oraz ogrzewanie płynące z wnętrza ziemi. Dodatkowo budynek został wyposażony w ogniwa fotowoltaiczne, które zamieniają energię promieniowania słonecznego w prąd elektryczny. To kolejny, duży krok w kierunku ekologii.
Biura ekologiczne to wspaniała wizja przyszłości, nie wolno jednak zapominać, że przyszłość zaczyna się teraz, od małych, pro-ekologicznych wyborów, które każda firma może stopniowo wprowadzać.